Zdaj, ko je generativna umetna inteligenca na radarjih zaposlenih že več kot leto dni, niso le bolje pripravljeni razumeti njenega mesta v sodobnem delovnem okolju, temveč so tudi pripravljeni sprejeti spremembe in možnosti, ki jih prinaša.
Čas je, da to prednost izkoristite. Spodaj navajamo nekaj novosti, ki naj bi se v letu 2024 zgodile na tem področju.
1. UI bo spodbujala široko vključenost
Umetna inteligenca bo verjetno postala močno orodje za delavce s posebnimi potrebami in ta napredek bi lahko spodbudil spremembe za vse ljudi.
Prvič, številna orodja za strojno učenje, razvita v korist delavcev invalidov, bi lahko postala vse bolj dostopna, meni Victor Santiago Pineda, direktor laboratorija Inclusive Cities Lab na univerzi Berkeley v ZDA. Pomislite na primer na algoritemsko zasnovana orodja za pretvorbo govora v besedilo in besedila v govor, ki uporabnikom z okvaro vida oziroma sluha zagotavljajo dodatne informacije.
"Pomožne tehnologije, ki jih poganja umetna inteligenca, lahko odpravijo ovire in opolnomočijo posameznike s posebnimi potrebami ter tako spodbujajo občutek neodvisnosti in vključenosti," pravi.
Prepričan je, da lahko splošna uporaba orodij za pomoč invalidom koristi vsem. Na primer, ker veliki jezikovni modeli še naprej izpopolnjujejo večjezične zaprte podnapise v realnem času, bodo imeli vsi ljudje dostop do širšega in bolj raznolikega nabora informacij.
2. Z umetno inteligenco bodo postopki zaposlovanja in odpuščanja bolj pravični
Strokovnjaki za človeške vire so že pripravljeni na uporabo umetne inteligence v procesu zaposlovanja, da bi ustvarili bolj pravično okolje za zaposlovanje, vendar trenutna tehnologija še zdaleč ni popolna. V odgovor na to si akademiki in strokovnjaki iz panoge prizadevajo, da bi z umetno inteligenco zmanjšali algoritemsko pristranskost na elektronskih platformah za zaposlovanje in drugih kadrovskih orodjih, poroča spletna stran BBC.
Nekateri strokovnjaki te cilje že uvrščajo med prednostne naloge. Inštitut Hire Aspirations, ki ga vodi Cynthia Dwork, profesorica računalništva, se osredotoča na ugotavljanje pristranskosti v orodjih za presejanje in strokovnjakih, ki jih uporabljajo.
Nekatera podjetja, še posebej kadrovske agencije, uporabljajo tehnologijo umetne inteligence tudi za ohranjanje talentov. Nekateri trenutno eksperimentirajo z uporabo podatkov umetne inteligence za učinkovitejše prerazporejanje proračunov, premeščanje delavcev na bolj iskana delovna mesta in preprečevanje odpuščanj. To bi lahko še posebej pomagalo marginaliziranim skupinam, ki so pogosto tarča varčevalnih ukrepov podjetij.
Vendar se številni strokovnjaki in kadroviki strinjajo, da bo razvoj umetne inteligence sicer pomagal pri ustvarjanju bolj raznolikega lijaka kandidatov, vendar morda ne bo mogel rešiti vseh težav, vključno s človeško pristranskostjo pri zaposlovanju. Vendar pa lahko večje zavedanje o neenakosti pri zaposlovanju kadrovskim strokovnjakom pomaga razumeti lastne sodbe in kako jih preseči.

3. Delovna mesta bodo uporabljala umetno inteligenco za zagotavljanje raznolikosti pri zaposlovanju in usposabljanju
Razvijajoča se orodja umetne inteligence lahko poleg izenačevanja pogojev za prijavo na prosto delovno mesto pomagajo tudi pri zagotavljanju, da tradicionalno marginalizirane osebe nove zaposlitve ne bodo začele na slabšem.
Za začetek lahko razvoj umetne inteligence spodbudi regulatorje, da se vse bolj osredotočijo na financiranje praks vključevanja delavcev v javnem in zasebnem sektorju. Komisija ZDA za enake možnosti pri zaposlovanju je v svojem nedavnem strateškem načrtu izvrševanja (SEP) kot prednostno nalogo določila premagovanje diskriminacije na delovnem mestu v svetu, ki mu vse bolj pomaga umetna inteligenca. V EU nedavno sprejeti zakon o UI zahteva, da morajo kadrovski podatki in procesi v podjetjih izpolnjevati uveljavljene standarde za pravice delavcev, sicer bodo podjetjem naložene globe.
Naložbe v vključujočo tehnologijo, kot so na primer modeli učenja jezikov, ki jih oblikujejo različne ekipe, lahko delodajalcem pomagajo ustvariti izobraževalne programe, prilagojene širokemu naboru izkušenj zaposlenih. To lahko pomaga delavcem iz vseh okolij pri enakem začetku dela.
Pomembno je, da bodo tovrstne spremembe vplivale na oblikovanje platform za zaposlovanje. Obravnavanje pristranskosti pri razvoju algoritmov lahko prepreči izključevalne prakse že na začetku postopka zaposlovanja, namesto da bi si prizadevali nadoknaditi napake in siva območja, ko se pokažejo. Strokovnjaki pravijo, da bi to lahko pomenilo resnično spremembo, saj opozarjajo na pomen oblikovanja vključujočih ekip v fazi razvoja tehnologije umetne inteligence, da bi imeli vsi delavci enake možnosti za napredovanje.
4. Zaposleni želijo delati z umetno inteligenco, delodajalci pa bodo vlagali v izpopolnjevanje
Nekateri strokovnjaki pravijo, da so pomisleki o tem, da bo umetna inteligenca nadomestila nekatera delovna mesta, upravičeni, hkrati pa napovedujejo, da ne bo odpravila vseh delovnih mest za ljudi. Namesto tega se bodo delavci razvijali za sobivanje s to nastajajočo tehnologijo, največ koristi pa bodo imeli zaposleni, ki se bodo pripravljeni učiti in prilagajati UI.
Za mnoge bo to zahtevalo ponovno usposabljanje na določenih področjih in možnosti za učenje, ki jih sponzorira delodajalec. Raziskava za leto 2023, ki jo je izvedel Center za umetno inteligenco in prihodnost dela (Jobs for the Future), je pokazala, da večina anketirancev meni, da bodo potrebovali nova znanja in spretnosti, da bodo lahko konkurirali na trgu dela, ki ga poganja umetna inteligenca. Pritisk še posebej občutijo mlajši delavci: 66 % anketirancev iz generacije Z in milenijcev je izjavilo, da čutijo potrebo po izpopolnjevanju in posodabljanju svojih znanj, da bi ohranili konkurenčno prednost.
Podjetja se lahko vse bolj odzivajo na to in ponujajo boljše vire za izpopolnjevanje s programi, kot so delavnice na delovnem mestu, partnerstva z akademskimi ustanovami, mentorske sheme in preizkusi, ki delavce seznanijo z različnimi deli podjetja. Strokovnjaki JFF poročajo, da lahko podjetja, ki vlagajo, spodbujajo uspeh zaposlenih in imajo tudi poslovno prednost v širšem konkurenčnem okolju.
5. Urejanje področja umetne inteligence bo še naprej zaostajalo za tehnologijo
Umetna inteligenca bo prinesla koristi, vendar ni nujno, da bo vse potekalo gladko.
Ker je umetna inteligenca prišla v množično uporabo, nekateri tehnološki voditelji pozivajo k prizadevanjem za opredelitev njenih meja. Regulatorji imajo nalogo, da širijo tehnologijo, hkrati pa varujejo pravice – in poklice – raznolike človeške delovne sile. Medtem ko umetna inteligenca postaja običajna v številnih panogah, strokovnjaki pravijo, da bo za uspešen okvir regulacije potrebno globalno sodelovanje korporacij, vlad in akademskih raziskovalcev.
Ker grozi, da bo hiter napredek tehnologije umetne inteligence prehitel prizadevanja za oblikovanje prožnega in celovitega okvira za njeno uporabo, bodo delavci morda ostali zaskrbljeni zaradi zaščite delovnih mest, zasebnosti na delovnem mestu in sprememb v industriji. Ti pomisleki imajo dejanske posledice – glede na raziskavo "Ameriškega psihološkega združenja 2023 Workplace in America" so anketiranci, ki jih skrbi, da bo UI vplivala na njihovo delo, poročali o večji količini stresa, tesnobe in poklicne izgorelosti kot tisti, ki so to tehnologijo sprejeli.
Največja ugotovitev: UI na delovnem mestu bo ostala. Na skoraj vseh področjih delovnega mesta bodo zaposleni v prihodnjem letu priča hitremu razvoju tega, kako tehnologija vpliva na njihovo poklicno življenje, podjetja pa se bodo morala prilagoditi enako hitro kot njihovi delavci.
Vir: BBC
Komentarji (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV