

V Stockholmu so se znašli, kako za javni prevoz plačati manj. Skupina se imenuje Planka.nu (kar naj bi pravzaprav pomenilo: izogni se plačevanju vozovnice), deluje od leta 2001 in ima trenutno okoli 500 članov, ki uporabljajo mestno podzemno železnico občutno ceneje kot njihovi someščani ali turisti. Vozijo se brez prepustnice. Če jih ujamejo, je kazen 100 evrov, a jo poravna društvo iz tistih 10 evrov, ki jih mesečno poberejo od vsakega člana. "Ljudem ne moremo preprečiti, da se izogibajo plačevanju vozovnice," za The New York Times povedala predstavnica za odnose z javnostmi podjetja, ki z železnico uporavlja. "Lahko bi okoli postaj zgradili berlinski zid, ampak to ni ravno rešitev."
Planka.nu je pravzaprav veliko več kot le skupina, ki išče način, kako za prevoz plačati manj. Na spletu imajo objavljen svoj manifesto. Ne borijo se le za brezplačen javni prevoz, ampak tudi za brezplačno izobrazbo, zdravstvene storitve, knjižnice, zelene površine v mestih. Moti jih, da je avto v mestu več vreden kot človek. Da se mu mora človek pravzaprav umikati. Da mu avto zmanjšuje kakovost življenja. Skoraj vsak je danes že za volanom, pravijo, in to se jim ne zdi prav. Iniciativa se je razširila po drugi švedskih mestih in na sosednjo Norveško, podobna obstaja v Parizu. Imenujejo se "Mutuelles des fraudeurs."

Mesta so sicer v preteklosti javni prevoz že poskušala narediti brezplačnega. V Rimu so to izvedli v sedemdesetih, ko je bilo zaradi povečane blaginje na cestah vse več jeklenih konjičkov. Njihov eksperiment je propadel, ker so bili tisti, ki so imeli v lasti avtomobile, prepričani, da javni prevoz ne uporabljajo ljudje, s katerimi bi se želeli drenjati v istem prostoru. Morda rimski javni prevoz po pol leta ne bi postal spet plačljiv, če bi oblasti vložile nekaj truda, da bi ljudi prepričale, da vožnje z avtobusom ali podzemno železnico ne morejo jemati kot nekaj, kar jim je pod častjo. Je pa res, da je takrat med najstniki postalo priljubljeno, da so se ure in ure prevažali z javnim prevozom in tako zabijali čas.

Iznajdljivi Singapurci
Izpostaviti pa je treba še eno zanimivo rešitev, ki je povezana z mestnim prevozom. Singapurci so na naslednji način rešili težavo, da je bila podzemna železnica med osmo in deveto uro zjutraj veliko preveč natrpana: do osme zjutraj je brezplačna. In med osmo in deveto je spet mogoče zadihati.
Komentarji (5)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV