Cekin.si
Bi moral biti javni prevoz brezplačen?

Naslovnica

Plačilu vozovnice se Švedi izogibajo organizirano

L.E.
12. 02. 2015 08.16
5

Namesto 30 evrov na teden plačajo za uporabo podzemne železnice 10 evrov na mesec. Stockholmska iniciativa za brezplačni javni prevoz svojim članom zelo uspešno omogoča, da na mesec kaj prihranijo.

Če bi več ljudi uporabljalo javni prevoz, bi bilo v mestih gneče manj, ta bi postala bolj prijetna za življenje.
Če bi več ljudi uporabljalo javni prevoz, bi bilo v mestih gneče manj, ta bi postala bolj prijetna za življenje.FOTO: Thinkstock
Že dolgo obstajajo iniciative, da bi bil javni prevoz cenejši ali celo brezplačen. Zakaj? Da bi bilo na cestah čim manj avtomobilov, zaradi česar bi bila mesta manj onesnažena in hrupna, torej bi postala bolj prijetna za življenje. Kdor pa bi moral uporabiti avto, ne bi obstal v gneči.

Planka.nu ima takšen logotip.
Planka.nu ima takšen logotip.FOTO: Facebook
Švedska rešitev

V Stockholmu so se znašli, kako za javni prevoz plačati manj. Skupina se imenuje Planka.nu (kar naj bi pravzaprav pomenilo: izogni se plačevanju vozovnice), deluje od leta 2001 in ima trenutno okoli 500 članov, ki uporabljajo mestno podzemno železnico občutno ceneje kot njihovi someščani ali turisti. Vozijo se brez prepustnice. Če jih ujamejo, je kazen 100 evrov, a jo poravna društvo iz tistih 10 evrov, ki jih mesečno poberejo od vsakega člana. "Ljudem ne moremo preprečiti, da se izogibajo plačevanju vozovnice," za The New York Times povedala predstavnica za odnose z javnostmi podjetja, ki z železnico uporavlja. "Lahko bi okoli postaj zgradili berlinski zid, ampak to ni ravno rešitev."

Planka.nu je pravzaprav veliko več kot le skupina, ki išče način, kako za prevoz plačati manj. Na spletu imajo objavljen svoj manifesto. Ne borijo se le za brezplačen javni prevoz, ampak tudi za brezplačno izobrazbo, zdravstvene storitve, knjižnice, zelene površine v mestih. Moti jih, da je avto v mestu več vreden kot človek. Da se mu mora človek pravzaprav umikati. Da mu avto zmanjšuje kakovost življenja. Skoraj vsak je danes že za volanom, pravijo, in to se jim ne zdi prav. Iniciativa se je razširila po drugi švedskih mestih in na sosednjo Norveško, podobna obstaja v Parizu. Imenujejo se "Mutuelles des fraudeurs."

Postaja podzemne železnice v Stockholmu.
Postaja podzemne železnice v Stockholmu.FOTO: Profimedia
V Rimu je prevoz že bil brezplačen

Mesta so sicer v preteklosti javni prevoz že poskušala narediti brezplačnega. V Rimu so to izvedli v sedemdesetih, ko je bilo zaradi povečane blaginje na cestah vse več jeklenih konjičkov. Njihov eksperiment je propadel, ker so bili tisti, ki so imeli v lasti avtomobile, prepričani, da javni prevoz ne uporabljajo ljudje, s katerimi bi se želeli drenjati v istem prostoru. Morda rimski javni prevoz po pol leta ne bi postal spet plačljiv, če bi oblasti vložile nekaj truda, da bi ljudi prepričale, da vožnje z avtobusom ali podzemno železnico ne morejo jemati kot nekaj, kar jim je pod častjo. Je pa res, da je takrat med najstniki postalo priljubljeno, da so se ure in ure prevažali z javnim prevozom in tako zabijali čas.

Bi moral biti javni prevoz brezplačen?
Bi moral biti javni prevoz brezplačen?FOTO: Thinkstock

Iznajdljivi Singapurci

Izpostaviti pa je treba še eno zanimivo rešitev, ki je povezana z mestnim prevozom. Singapurci so na naslednji način rešili težavo, da je bila podzemna železnica med osmo in deveto uro zjutraj veliko preveč natrpana: do osme zjutraj je brezplačna. In med osmo in deveto je spet mogoče zadihati.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

Komentarji (5)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 795